hoofdpijn? gejaagd?

Ontdek jouw stress-trigger

ervaar direct rust - oefening en 4 tips
hoofdpijn? gejaagd?

Ontdek jouw stress-trigger

ervaar direct rust - oefening en 4 tips
hoofdpijn? Gejaagd?

Ontdek jouw stress-trigger

ervaar direct rust - oefening en 4 tips

Van obsessie naar rust

Heb jij ook regelmatig knallende koppijn? Of pijn in je nek en schouders? Voel je je gejaagd, ook al heb je vrij? In deze blog vertel ik jou hoe ik een kleine week terug mijn stress-trigger vond, dit stopte en direct mijn rust hervond. Ook is er een oefening om achter joúw stress-trigger te komen… en direct weer helemaal tot rust te komen.

‘Ik heb pijn. Behoorlijke pijn in mijn rug, nek en schouders. En voel me vrijwel continu gejaagd. Dit kan zo niet langer!’, dacht ik. Dus besloot ik een kleine week geleden om stil te worden. Op zoek naar de trigger van deze stress. En na twee uurtjes had ik hem gevonden! 

Mijn stress-trigger

Sinds een kleine week heb ik Social Media achter me gelaten. Althans een voor een tijdje. Ik merkte dat de drang om te posten, om gezien te worden, me in z’n (wurg)greep hield. Continu was ik bezig mijzelf te profileren op Facebook en Instagram. ‘Zie je mij? Hallo? Zie je mij? Ken je Stella zoekt Rust al? #tag #tag, eeh… Hallo?’ 

Ik wilde zo graag dat Stella zoekt Rust zou groeien, dat het een obsessie voor me begon te worden. En waar een obsessie is, heerst onrust. Dus ik heb besloten (tijdelijk) de stekker uit mijn Social Media kanalen te halen. 

Ervaar jij ook stress? Of heb je ook een obsessie?

*** 

Ontdek jouw stress-trigger – anti-stress oefening:

#1. Word stil

Word stil. Neem plaats op een rustige plek en sluit je ogen. 

#2. Laat zorgen de vrije loop

Laat je zorgen de vrije loop. Waar ben je op dit moment veel mee bezig? Waarover frustreer je je nogal? Zijn er onopgeloste zaken die je belemmeren? Moeten er dingen geregeld worden? Of regel je juist teveel en moet er gedelegeerd worden? Wat is de aanleiding van al die dingen waarvan jij stress ervaart? 

–> Schrijf alles wat in je opkomt op;

–> Schrijf achter je zorgen de aanleiding en mogelijke oplossing op; 

De aanleiding die je voor jouw stress vindt, daarin zit jouw stress-trigger. 

–> Laat je zorgen nu weer los. Ja, maar hoe dan?
Dit kan je doen door je zorgen ‘weg’ te geven aan God, door het gewoon tegen Hem te zeggen. Of als je dat niet wil / durft / geen zin in hebt, dan leg je het stuk papier gewoon weg.  
Je zorgen staan nu veilig op het papier, je hoeft dus geen moeite meer te doen om ze continu nu in je hoofd te herhalen. Je hebt het van je afgeschreven (en evt. weggegeven). 

#3. Vraag een ander

Als je nog niet zeker weet waar jouw grootste stress-trigger zit, vraag het dan aan iemand die jou zeer goed kent. 

Jouw stress-trigger gevonden?

Top! Dan vraag ik je nu:

–> Stop met wat jou stress geeft en kijk wat het met je doet. Durf het te doen.

Misschien denk je: ‘Dat lukt me nooit. Of: ‘Ja, dat zeg jij wel zo leuk, maar dat kan niet, want ik moét’. Dan moedig ik je aan:

Niets lukt als je het niet probeert.

Het enige dat moet is eten, drinken, slapen en ademen;
Niets is voor eeuwig;
Jij hebt een grote mate van controle over jouw leven, jouw gedrag.

De sleutel tot verandering in jouw stressbeleving heb je zelf in handen. 

***

Rust-tips – activiteiten tegen piekeren

Je gaat merken dat als je stopt met jouw stress-trigger te voeden, je tijd gaat overhouden. Hieronder enkele tips van mijn hand om deze op te vullen met activiteiten die rust geven, en je dus niet hoeft gaan zitten piekeren.  

Liggen de stress-triggers buiten jouw macht? Kijk dan wat je eraan kan doen om die triggers uit de weg te gaan; focus je op wat anders, met onderstaande tips.

# 1. Wandel met een vriend of vriendin

Ik ben een fan van wandelen. Wat ik graag doe is afspreken met vriendinnen op het strand. In gesprek met een vriendin, omringd door natuur, heb ik geen Social Media (of andere obsessie) nodig om mijzelf te vermaken. Sterker nog, praten en delen lucht juist op. 

# 2. Telefoneer in plaats van appen

Weer terug naar de basis. Pak vaker de telefoon om te bellen dan te appen. Weer een stem horen in plaats van letters lezen (en die verkeerd interpreteren). Emotie horen. Intonatie. Verhalen horen. Je verbonden voelen.

#3. Knutsel / creëer

Vanaf de basisschool had ik dit tot voor kort niet meer gedaan en onlangs weer opgepakt; knutselen. Wat is het fijn om iets te maken met je handen. Vooral als je werk doet waarbij je nooit echt iets tastbaars maakt (zoals ik – ik schrijf) is het maken van iets tastbaars een groot geschenk aan jezelf. Het geeft voldoening. 

–> Tip: Kaartjes maken? Bijv. voor opa’s en oma’s die nu “opgesloten” zitten? Check deze toffe knutsel musthaves 😉

#4. Dans, zing!

De tijd dat je niet meer op Social zit (of met jouw obsessie bezig bent), kan je besteden aan dansen. Aan zingen. Aan jezelf vrij bewegen, zonder de hele tijd te hoeven denken: ‘Oh mooi fotomoment voor Insta!’ Of: ‘Jaaaa dit is een goede voor Facebook, dit ga ik zeggen!’ Nee. Even geen obsessie meer. Gewoon zijn. In de rust. In het moment.

Kom op adem

“Als je stopt met wat je beknelt, krijg je weer adem.”

Altijd als ik iets op Instagram had gepost, beknelde het me: ‘Is het wel goed genoeg? Wat zullen ze denken?’
Nu weet ik dat ik daar schijt aan moet hebben. Maar tot die tijd, dat ik er nog te weinig schijt aan heb, doe ik even niets.
Waarom zou ik krampachtig blijven posten? Ik ben immers elke dag op zoek naar Rust. Door er (tijdelijk) mee te stoppen kan ik weer ademen. Ik hoef niet te doen (te laten zien) om te zijn. Ik ben al. En dat geldt dus ook voor jou. En dat geeft lucht, toch?

Ervaar weer vrede  

Vanaf het moment dat ik Social Media losliet, vanaf dat moment kwam de vrede van God weer in mijn hart. Ik heb weer tijd om Zijn stem te verstaan. Ik realiseer me nu pas hoe “bezet” ik telkens was. 

Als er zuurstof bij komt, dan kan het gaan groeien

Ik zeg niet dat ik voor lange tijd of voor altijd weg blijf van Social Media. Ik wil namelijk wel dat zo veel mogelijk mensen van Stella zoekt Rust horen, zodat ook zij hun Rust kunnen vinden.

Maar ik geloof, dat als je iets doet omdat je denkt dat je het moet doen, dat het dan niet werkt. Als het vanuit de kramp gaat, dan verstikt het. Juist als er zuurstof bij komt, dan kan het gaan groeien.

Durf jij het aan te stoppen met jouw stress-trigger en weer in de rust te komen? 

Veel succes!

Liefs,

Stella

P.S. laat je even een comment achter als jij ook gestopt bent met een stress-trigger onlangs? Ben benieuwd naar wat het jou heeft opgeleverd! 

kaarten maken
50 delige set kaarten en enveloppen

Kaarten zelf maken – wie maak jij blij?

Met dit mooie pastel-kaartenset kun je 50 stuks kaarten maken. Maak je beste vriendin, ouders, opa, oma of die van iemand anders blij met een eigen-gemaakt kaartje. Go nuts met dit complete setje pastelkaarten. 

Kleurpotloden Super Sixties Bruynzeel

Kleuren geeft je kleur met dit Bruynzeel Super Sixties blik

Prachtige kleurpotloden van Bruynzeel in een blik. 60 stuks voor jarenlang kleurplezier. Met gummetje en slijper in een speciaal Super Sixties editie-blik. 

penselen van gogh
Van Gogh penselen

Schilderen als Van Gogh

3 penselen van ongekende kwaliteit, als basisset om mee te aquarellen, of te waterverven. 

NIEUWSBRIEF

CATEGORIEËN

Dit vind je misschien ook leuk:
Deel dit artikel:
Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Inspireer mij:

Ontvang maximaal één keer per week een mailtje met Inspiratie voor meer Rust, Zelfvertrouwen en Blijdschap.

2 reacties op “Ontdek jouw stress-trigger – ervaar direct Rust – oefening en 4 tips”

  1. Mooie blog! Zo herkenbaar. Mijn werk was mijn stress-trigger. Ik ben afgelopen week (voorlopig) gestopt met werken! De makkelijkste weg was doorploeteren. Ik ga denk ik als beloning voor deze moeilijke stap kaartjes maken ☺️

    1. Knap, Annemieke! Ik ken het hele verhaal natuurlijk niet, maar hoop dat je snel een nieuwe fijne balans vindt. Liefs, Stella

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen:

Stella heeft meer dan de helft van haar leven gespendeerd aan het zoeken naar RUST en doet dit nog iedere dag. Wat zij onderweg heeft geleerd, met vallen en opstaan, deelt ze met jou in haar openhartige blogs. 

Jou een leuke en nuttige leeservaring geven: met die intentie schrijf ik mijn blogs. Maar voor niets gaat de zon op; het onderhouden van deze website kost geld. In mijn blogs maak ik daarom regelmatig gebruik van affliate links, voor de promotie van artikelen of belevenissen. Als je via zo’n link iets koopt, krijg ik een kleine vergoeding en het kost jou niets. Zo kan ik jou wekelijks voorzien van nieuwe Inspiratie op het gebied van Rust, Zelfvertrouwen of Blijdschap. 

Jou een leuke en nuttige leeservaring geven: met die intentie schrijf ik mijn blogs. Maar voor niets gaat de zon op; het onderhouden van deze website kost geld. In mijn blogs maak ik daarom regelmatig gebruik van affiliate links, voor de promotie van artikelen of belevenissen. Als je via zo’n link iets koopt, krijg ik een kleine vergoeding en het kost jou niets. Zo kan ik jou wekelijks voorzien van nieuwe Inspiratie op het gebied van Rust, Zelfvertrouwen of Blijdschap.