Stella nadenken. Dwanggedachten.
check, check en nog eens check

Is de deur wel op slot?

dwanggedachten ontmaskerd
Stella nadenken. Dwanggedachten.
check, check en nog eens check

Is de deur wel op slot?

dwanggedachten ontmaskerd
check, check en nog eens check

Is de deur wel op slot?

dwanggedachten ontmaskerd

Doe ik alles wel vrijwillig?

‘Nog even checken of ik de auto wel goed op slot heb gedaan. Toch nog even kijken of het gas uit is.’ Of om 3.00 uur ‘s nachts: ‘Is de voordeur eigenlijk wel op slot? Toch even checken (en vervolgens niet meer kunnen slapen). 
Iedereen heeft ze wel eens: gedachten die vaker terugkomen, waarbij een opvolgende handeling haast noodzakelijk lijkt – dwanggedachten. Mijn verlangen is dat je met deze blog dwanggedachten leert herkennen en hoe je ermee kan afrekenen – voor meer vrijheid en rust in je hoofd.
(Ook is deze blog nuttig voor als je wil stoppen met roken – ik geef je mijn succesformule…)

Ik ben er vaak in meegegaan. Het type gedachte dat je ineens schrik aanjaagt, en je geen rust meer kunt vinden – totdat je het hebt gecheckt – of de deur inderdaad op slot zit, of dat het gas uit is. De plotse gedachte zet je – eigenlijk onder dwang – aan om iets te gaan doen. Als je hier last van hebt, kun je je afvragen: ‘Is dit wel oké?’ 

Dwanggedachten voorbeelden*:

  • ‘Heb ik iets over het hoofd gezien, wat heel nare gevolgen heeft?’
  • ‘Heb ik de kaarsen vergeten uit te blazen waardoor er brand kan ontstaan?’
  • ‘Het moet allemaal precies kloppen.’

Misschien herken je wel iets van jezelf hierin. Als dat zo is, dan kun je je zelf afvragen: 

  • Hoe vaak doe / heb ik deze gedachte eigenlijk?
  • Maak het me onrustig als ik er niet in mee ga?

Als je antwoordt met ‘vaak / altijd’ en ‘ja’ – Overweeg dan om er voortaan niet meer in mee te gaan. Probeer het met een keer niet te luisteren naar de stem (gedachte) die jou influistert dat het waarschijnlijk beter is als je het tóch doet.

Dwanggedachten ontkrachten

#1 Gedachte tegenspreken
Wat kan helpen is de stem / de gedachte tegen te spreken
: ‘Nee, ik heb de deur wel op slot gedaan’ (ook al twijfel je). Je ontkracht hiermee de bewering in je hoofd. Door vol te houden, zal je tegenwerping uiteindelijk een keer winnen. Want hoe minder vaak je in je dwanggedachte mee gaat, des te minder zul je de behoefte voelen om er in blijven mee te gaan. 

#2 Verleg je focus
Als je bewust met iets anders bezig gaat wat je volle aandacht nodig heeft, krijgt de dwanggedachte automatisch minder aandacht. Het principe: ‘Alles wat je aandacht geeft, groeit’, is hier dan van kracht. 

‘Als je iets áltijd doet, wil nog niet zeggen dat het áltijd zo hoeft te blijven – jíj hebt de touwtjes in handen.’

Angst oorzaak dwanggedachten 

De oorzaak van dwanggedachten is angst. Je doet iets – omdat je bang bent dat je iets overkomt als je het niet doet. Bijvoorbeeld: ‘Als ik de deur niet check, en hij zit niet op slot, dan roven ze straks m’n huis leeg!’ De voorwaarde die achter de dwanggedachte zit, is meestal negatief. Grootste nadeel is, dat als je erin mee blijft gaan, dat het je berooft van je vrijheid. Wat bij mij het geval was: Des te vaker ik meeging in mijn dwanggedachten, hoe meer dwanggedachten ik erbij kreeg. Ongeveer alles lijkt dan zo’n beetje ‘voorwaardelijk’ te worden, en almaar sluit de gevangenis van angst en dwang zich om je heen. 

“Hoe vaak bleek de deur écht niet op slot?”

Hulp bij dwanggedachten

Heb je last van dwanggedachten en belemmert het je in je dagelijks leven? Lukt het je zelf niet om ervan af te komen? Overweeg dan om hulp te zoeken.
ADF Stichting is gespecialiseerd in angst, dwang en fobie en heeft een telefonische hulpdienst met (ervarings)deskundigen voor jou klaarstaan. Maar ook een Facebookpagina en chatroom zijn beschikbaar. Uiteraard kun je bij je eigen therapeut terecht (en die jou evt. kan doorverwijzen indien nodig).

“Dat je al op je werk bent, maar eigenlijk pas rust ervaart als je de deur thuis hebt gecheckt”.

Kies je voor angst of voor vrijheid?

Even terug naar: Als ik de deur niet check, en hij zit niet op slot, dan roven ze straks m’n huis leeg!’ Die kans bestaat, ja. MAAR als zo’n dwanggedachte (en daaropvolgende handeling) je berooft van je vrijheid…Wat vind je dan belangrijker: Je conformeren aan die angst óf kiezen om het niet te doen, met een klein risico dat je deur inderdaad niet op slot zit? (‘Hoe vaak bleek bij het checken dat de deur écht niet op slot zat?’). Als je deur inderdaad niet op slot zat, wil dat nog niet meteen zeggen dat de dieven al klaar staan om je huis leeg te roven, zodra jij een voet buiten de deur hebt gezet.

Ik kies dus liever voor het laatste; een risico nemen in de vrijheid en niet mee te gaan in de dwanggedachte. In het begin geeft dat angst en onzekerheid, maar later wordt het een gewenning.

Stella en haar dwanggedachten –>

Ik was bang voor een inbreker

Toen ik hoogzwanger was en werklui in ons nieuwe huis aanstuurde, vond ik alles spannend en eng. Er was een verhaal de ronde gegaan dat er een vage man in het huis van onze buren zat te loeren (er lag kostbaar klusmateriaal). Dit joeg mij zulke angst aan, dat ik elke avond naar ons huis reed om de sleutel van de klusser weer terug in ontvangst te nemen. Ik was tè bang dat ze bij ons zouden inbreken en die éne klopboor zouden jatten. Dit kostte me elke dag drie kwartier (van m’n rust).

Als ik hier nu op terug kijk, vind ik het een overmatig angstige handeling – op iets dat ‘zou kunnen gebeuren’. Ik had het beter niet kunnen doen en in de rust kunnen blijven. Ik was continu bezig met die ‘eventuele’ inbreker. Door me zo te focussen op het negatieve, vergat ik de positieve dingen om mij heen. Hierdoor ervoer ik veel stress, die ik liever niet had gehad.

Roken als dwang – hoe ik ermee stopte 

Roken kun je ook onder dwang scharen. Het is naast een lichamelijke, vooral een mentale verslaving. Zelf heb ik 10 jaar gerookt. Hoe ik ervan af ben gekomen? Door elke keer, bij de gedachte aan een sigaret mijzelf wijs te maken ‘Je hebt net gerookt, dus je hoeft niet weer te gaan’. En zo kwam ik in een paar maanden van het roken af. Makkelijk? Nee. Effectief? Ja. 

Liever een risico nemen in vrijheid 

Resumé: Is stoppen met het opvolgen van dwanggedachten makkelijk? Nee. Is het fijn? In het begin niet, je bent bang of voelt je ongemakkelijk, maar als je volhoudt en je slaagt erin… dan ervaar je vrijheid. ‘Liever een risicootje nemen in vrijheid (met kans op dat het mis gaat), dan een handeling doen onder dwang, die alleen maar meer angst en meer dwang op levert’. 

Durf jij het ook aan om dag te zeggen tegen je dwang?

Liefs,

Stella

*De voorbeelden van ‘dwang’ zijn afkomstig uit: De Psycholoog – de rest van de blog komt zoals altijd – tenzij anders aangegeven – uit mijn eigen koker 😉 

NIEUWSBRIEF

Loading

CATEGORIEËN

Boek bij dwang - angst
Angst voor de angst - Maximiliane

Een echt levensverhaal van iemand met dwang

Een boek met veel herkenning voor diegenen die met angst (en dwang) kampen. Maximiliane vertelt haar levensverhaal; Een krachtige omschrijving van hoe ze vanaf haar kinderjaren angsten en dwang heeft ontwikkeld – zoals hevige smetvrees, en over haar weg naar herstel. 

Angst voor angst – Maximiliane

Boek bij dwang - angst
Angst voor de angst - Maximiliane

Een echt levensverhaal van iemand met dwang

Een boek met veel herkenning voor diegenen die met angst (en dwang) kampen. Maximiliane vertelt haar levensverhaal; Een krachtige omschrijving van hoe ze vanaf haar kinderjaren angsten en dwang heeft ontwikkeld – zoals hevige smetvrees, en over haar weg naar herstel. 

Angst voor angst – Maximiliane

Deel dit artikel:
Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Inspireer mij:

Ontvang maximaal één keer per week een mailtje met Inspiratie voor meer Rust, Zelfvertrouwen en Blijdschap.

Loading

2 reacties op “Is de deur wel op slot?”

  1. Cognitieve therapie stelt de samenhang tussen denken, gevoelens en gedrag centraal. Iemand die steeds op een negatieve manier over gebeurtenissen denkt, steeds uitgaat van het ergste of te hoge eisen aan zichzelf stelt, heeft een vast denkpatroon ontwikkeld. Dat leidt gemakkelijk tot allerlei klachten of problemen. In de therapie onderzoekt u welke denkpatronen met uw problemen samenhangen. U leert om deze gedachten te herkennen en geleidelijk te veranderen. Ook hier vormen oefeningen tijdens de sessies en huiswerk een belangrijk onderdeel van de therapie. Tegenwoordig worden ook eenvoudige meditatietechnieken toegepast. Die kunnen u helpen uw gedachtes los te laten zodat ze minder invloed op uw gevoelens en gedrag hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen:

Stella heeft meer dan de helft van haar leven gespendeerd aan het zoeken naar RUST en doet dit nog iedere dag. Wat zij onderweg heeft geleerd, met vallen en opstaan, deelt ze met jou in haar openhartige blogs. 

Jou een leuke en nuttige leeservaring geven: met die intentie schrijf ik mijn blogs. Maar voor niets gaat de zon op; het onderhouden van deze website kost geld. In mijn blogs maak ik daarom regelmatig gebruik van affliate links, voor de promotie van artikelen of belevenissen. Als je via zo’n link iets koopt, krijg ik een kleine vergoeding en het kost jou niets. Zo kan ik jou wekelijks voorzien van nieuwe Inspiratie op het gebied van Rust, Zelfvertrouwen of Blijdschap. 

Jou een leuke en nuttige leeservaring geven: met die intentie schrijf ik mijn blogs. Maar voor niets gaat de zon op; het onderhouden van deze website kost geld. In mijn blogs maak ik daarom regelmatig gebruik van affliate links, voor de promotie van artikelen of belevenissen. Als je via zo’n link iets koopt, krijg ik een kleine vergoeding en het kost jou niets. Zo kan ik jou wekelijks voorzien van nieuwe Inspiratie op het gebied van Rust, Zelfvertrouwen of Blijdschap.