Rust zeezijde Egypte palmboom

jij verdient

Rust

"druk zijn maakt meer kapot dan je lief is"

Iedereen heeft het druk. Of het nu ligt aan de tijdsgeest, of het is iets van alle tijden: We zijn altijd maar druk. En dat gaat ten koste van onze rust. Rust die we zo hard nodig hebben: Om te herstellen. Om creatief te zijn. Om te kunnen floreren in het leven. Rust is vaak ver te zoeken. Je zult er actief naar op zoek moeten. Hoe doe jij dat? 

“Nog steeds kamp ik met fysieke klachten als ik mijzelf te weinig rust gun”

Ik heb ervaren dat druk zijn meer kapot maakt dan je lief is. Ik was altijd druk, zéér druk. Totdat mijn lijf zei: “STOP!” Mijn nek, schouders, rug, kaken zaten al hele lange tijd vast en bonkten van de pijn. En mentaal zat ik ook muurvast, in een kolk van malende gedachten. De vragen die ik mijzelf dagelijks stelde: “Hoe kan ik nóg beter presteren dan gisteren? Hoe kan ik nóg efficiënter werken?” Ik wilde namelijk carrière, ik wilde floreren! Maar door te weinig aandacht aan mijzelf te besteden, mijzelf te weinig rust te gunnen, duurde het najagen van mijn dromen juist langer. Zo moest ik bijna een jaar herstellen van een burn out, veroorzaakt door aanhoudende stress. En nog steeds kamp ik met fysieke klachten als ik mijzelf te weinig rust gun. Dit wens ik niemand toe. Daarom gun ik jou rust. Leer van mijn valkuilen. 

Rust zeezijde Egypte palmboom

jij verdient

Rust

"druk zijn maakt meer kapot dan je lief is"

Iedereen heeft het druk. Of het nu ligt aan de tijdsgeest, of het is iets van alle tijden: We zijn altijd maar druk. En dat gaat ten koste van onze rust. Rust die we zo hard nodig hebben: Om te herstellen. Om creatief te zijn. Om te kunnen floreren in het leven. Rust is vaak ver te zoeken. Je zult er actief naar op zoek moeten. Hoe doe jij dat? 

“Nog steeds kamp ik met fysieke klachten als ik mijzelf te weinig rust gun”

Ik heb ervaren dat druk zijn meer kapot maakt dan je lief is. Ik was altijd druk, zéér druk. Totdat mijn lijf zei: “STOP!” Mijn nek, schouders, rug, kaken zaten al hele lange tijd vast en bonkten van de pijn. En mentaal zat ik ook muurvast, in een kolk van malende gedachten. De vragen die ik mijzelf dagelijks stelde: “Hoe kan ik nóg beter presteren dan gisteren? Hoe kan ik nóg efficiënter werken?” Ik wilde namelijk carrière, ik wilde floreren! Maar door te weinig aandacht aan mijzelf te besteden, mijzelf te weinig rust te gunnen, duurde het najagen van mijn dromen juist langer. Zo moest ik bijna een jaar herstellen van een burn out, veroorzaakt door aanhoudende stress. En nog steeds kamp ik met fysieke klachten als ik mijzelf te weinig rust gun. Dit wens ik niemand toe. Daarom gun ik jou rust. Leer van mijn valkuilen. 

jij verdient

Rust

"druk zijn maakt meer kapot dan je lief is"

Iedereen heeft het druk. Of het nu ligt aan de tijdsgeest, of het is iets van alle tijden: We zijn altijd maar druk. En dat gaat ten koste van onze rust. Rust die we zo hard nodig hebben: Om te herstellen. Om creatief te zijn. Om te kunnen floreren in het leven. Rust is vaak ver te zoeken. Je zult er actief naar op zoek moeten. Hoe doe jij dat? 

“Nog steeds kamp ik met fysieke klachten als ik mijzelf te weinig rust gun”

Ik heb ervaren dat druk zijn meer kapot maakt dan je lief is. Ik was altijd druk, zéér druk. Totdat mijn lijf zei: “STOP!” Mijn nek, schouders, rug, kaken zaten al hele lange tijd vast en bonkten van de pijn. En mentaal zat ik ook muurvast, in een kolk van malende gedachten. De vragen die ik mijzelf dagelijks stelde: “Hoe kan ik nóg beter presteren dan gisteren? Hoe kan ik nóg efficiënter werken?” Ik wilde namelijk carrière, ik wilde floreren! Maar door te weinig aandacht aan mijzelf te besteden, mijzelf te weinig rust te gunnen, duurde het najagen van mijn dromen juist langer. Zo moest ik bijna een jaar herstellen van een burn out, veroorzaakt door aanhoudende stress. En nog steeds kamp ik met fysieke klachten als ik mijzelf te weinig rust gun. Dit wens ik niemand toe. Daarom gun ik jou rust. Leer van mijn valkuilen. 

Sterke vrouw in verte kijkend
Sterke vrouw in verte kijkend

dit betekent het voor mij

Rust

  • Bidden & Mediteren
  • Muziek luisteren & Zingen
  • Lachen
  • Gewoon 'Zijn' (niets actiefs doen)
  • Wandelen, Fietsen, Hardlopen in de natuur

dit betekent het voor mij

Rust

  • Bidden & Mediteren
  • Muziek luisteren & Zingen
  • Lachen
  • Gewoon 'Zijn' (niets actiefs doen)
  • Wandelen, Fietsen, Hardlopen in de natuur
Sterke vrouw in verte kijkend

Rust blogs
VOOR JOU

met liefde gemaakt 🖤

Stress. Tijdsdruk. Alles moet nu. Geen tijd.
Rust

Als alles NU moet

Ik ben gestrest. M’n lijf voelt zich opgejaagd. M’n benen tintelen. M’n ademhaling stokt van tijd tot tijd. M’n spieren in m’n nek, schouders en rug zitten vast. Ik krijg last van hoofdpijn. Oh jee, ik heb last van stress. Waarom toch altijd weer die stress? Waarom heb ik toch vaak last van dat gejaagde gevoel? In deze blog meer over de herkomst van (mijn) stress en hoe ik stress de baas blijf met mijn ontspannings-/ maak-ruimte-in-je-hoofd -stappenplan.

Dankbaarheid. Blijdschap. Rust. Ruimte.
Blijdschap

Dankbaar zijn maakt blij

Ik geloof in de kracht van dankbaarheid, jij ook? Of vind je het vooral veel ‘gedoe’? Juist dan nodig ik je uit verder te lezen. Dankbaarheid maakt je namelijk blijer. En hoe blijer jij bent, hoe meer jouw omgeving daarvan geniet. Maar dankbaar zijn lukt niet als je moe bent, althans, mij lukt het niet (en ik ben nogal eens moe). Hoe ik het tóch klaarspeel om dankbaar te zijn en daar blij van te worden?

Alternatieven voor kinderverjaardag kinderen vieren feest blije kinderen
Rust

Nooit meer naar een kinderverjaardag

Kinderverjaardagen te druk voor je? Ontdek tips hoe je nooit meer hoeft te gaan, maar toch het kind en de ouders blij maakt.

Geen zorgen voor de dag van morgen. Nu is nu. Vrouwen met benen uit auto.
Rust

Nu is NU

7 Tips voor minder zorgen voor straks.

NU gebeurt het, niet straks. Je weet het. Maar je denkt stiekem al aan morgen, aan straks. Wat eten we vanavond? Wat moet ik morgen doen? Plannen, denken, bezig zijn met straks. Ervaar meer blijdschap door in het NU te leven.

Meer Rust?

schrijf je in voor m'n nieuwsbriefje

Ik stuur je maximaal één keer per week een mailtje met Inspiratie voor meer Rust, Zelfvertrouwen en Blijdschap!

Rust vrouw op strandstoel op strand relaxen

Over Rust

Waar denk je aan bij het woord Rust? Rust bekent volgens de (Dikke) Van Dale:  ‘Toestand die optreedt bij het ophouden van vermoeienis of inspanning; tot rust komen; iemand met rust laten; niet storen.’ Verder wordt er genoemd: ‘slaap, stilte, pauze.    

Als ik denk aan rust, dan denk ik aan: Chillen, lezen, bidden, zingen, lachen, schrijven, wandelen, fietsen in de natuur; noem maar op. En wat het met me doet? Het zorgt ervoor dat ik weer fris de dag tegemoet kan zien. Als ik bijvoorbeeld te weinig slaap, dan kan ik niet meer relativeren en is het leven ineens helemaal niet meer zo leuk. Dus rust inbouwen is voor mij essentieel. Het is een levensstijl geworden. 

Wat betekent rust voor jou? 

Over Rust

Waar denk je aan bij het woord Rust? Rust bekent volgens de (Dikke) Van Dale:  ‘Toestand die optreedt bij het ophouden van vermoeienis of inspanning; tot rust komen; iemand met rust laten; niet storen.’ Verder wordt er genoemd: ‘slaap, stilte, pauze.    

Als ik denk aan rust, dan denk ik aan: Chillen, lezen, bidden, zingen, lachen, schrijven, wandelen, fietsen in de natuur; noem maar op. En wat het met me doet? Het zorgt ervoor dat ik weer fris de dag tegemoet kan zien. Als ik bijvoorbeeld te weinig slaap, dan kan ik niet meer relativeren en is het leven ineens helemaal niet meer zo leuk. Dus rust inbouwen is voor mij essentieel. Het is een levensstijl geworden. 

Wat betekent rust voor jou? 

Rust vrouw op strandstoel op strand relaxen

voorkom stress

Bouw Rust in

Tegenwoordig kun je bijna iedere dag werken als je dat wilt. Op elk gewenst moment heb je toegang tot internet. Op momenten die je zou kunnen gebruiken om rust te pakken, pak je al gauw je telefoon om te kijken of er nog wat nieuws is. Nieuwe mail. Nieuwe likes op je Instagram of Facebook posts.  Nieuwe mode. Nieuws uit de wereld. Misschien kom jij er door tot rust, om continu het nieuwe tot je te nemen. Maar als ik voor mijzelf mag spreken: mij geeft het vaak meer onrust dan rust. Sterker nog: ik raak er vaak door gestresst. En hoe kom je daar nu eens vanaf? 

Kom tot rust: Elk uur een korte pauze

In mijn zoektocht hoe van mijn stress af te kunnen komen, gewoon gedurende de werkdag, kwam ik het volgende artikel in NRC tegen van neurowetenschapper Dr. Marcia Goddard.
Zij ziet in haar werk dagelijks de gevolgen van mensen die met stressklachten kampen, en wat het met ze doet. De gevolgen van stress zijn ontelbaar. Je kent ze vast wel: hoofdpijn, spierpijn, maagpijn, versnelde ademhaling, maar ook: ontstekingen, hartklachten en een verlaagd libido. Alle reden dus om zo min mogelijk stress in je leven toe te laten. Maar hoe doe je dat nu, gedurende het dagelijks leven? 

Ga koffie halen!

Marcia Goddard pleit, eigenlijk heel simpel, voor het inlassen van micropauzes gedurende je dag: “Met een pauze reset je je hersenen”, stelt zij (dat is meteen ook de titel van het artikel). Goddard geeft aan dat wij mensen een aandachtspanne hebben  van maximaal veertig minuten. “Onafhankelijk van opleidingsniveau en IQ. Daarna schakelt het brein een tandje terug en verliezen we focus, wat het werk niet ten goede komt. Door te pauzeren reset je de hersenen… Elke keer een kleine pauze die zorgt voor de nodige rust in je hersenen.”
En ik (Stella) heb het een dag getest, en het werkt! Ik vind het meestal vervelend om m’n werk te moeten onderbreken – ik knal liever door, maar door het inbouwen van zo’n micropauze ((koffie halen (niet te vaak natuurlijk ;), toiletbezoek, even rekken en strekken)) merkte ik dat ik erna weer frisser verder kon, terwijl daarvoor soms de letters over het scherm dansten (omdat ik ervoor urenlang achtereen had getypt).
Ook gaf het me de tijd om te denken: ‘Wat voel ik nu eigenlijk? Hoe staat het met m’n ademhaling? Zit die hoog (knijpt het m’n keel dicht), of laag (via m’n buik)? Voel ik stijve spieren? – Misschien moet ik even rekken en de doorbloeding weer op gang brengen.’ Juist gedurende deze micropauzes kreeg ik  weer inzicht hoe ik mijn werk nog beter kon aanpakken. Als je dit zo leest, lijkt een micropauze niet zo gek, toch?
In het artikel hebben ze het vooral over een werkdag, maar ook een vrije dag kost energie (ik raak zelfs op mijn vrije dagen gestresst). Heb jij dat ook, dat je aan het eind van je vrije dag wel eens denkt: ‘Zo hèhè, nu eindelijk eens zitten’…en je je realiseert ‘…eh waarvoor had ik ook alweer vrij vandaag??’. Just saying :).

Pauze = beter focussen

Het verhaal gaat verder: “In 2012 is een onderzoek gedaan met chirurgen, waarbij de artsen tests moesten maken na een lange operatie. Chirurgen die tijdens het opereren om het uur een pauze namen en rek- en strekoefeningen deden, konden zich achteraf beter focussen en maakten de tests beter dan hun collega’s die onafgebroken hadden doorgewerkt.
Is het altijd nodig om pauze te nemen, ook als je nét lekker aan het werk bent? Het antwoord volgens Dr. Goddard: ‘Ja. Je kunt na dat uur wel blijven doorwerken, maar je wordt gewoon minder effectief.’ – Dit gelezen hebbende, heb jij al zin om micro rustmomenten in je dag in te bouwen, of werk je liever door? 

Doorwerken zonder pauze? Burn out op de loer! 

Dr. Goddard gaat verder: “Waar het op korte termijn vooral vervelend is omdat je minder effectief werkt [ als je dus geen micro rustmoment neemt ], ligt er op langere termijn bovendien nog een groter gevaar op de loer.” Volgens haar is het overslaan van rustmomenten het klassieke werkpatroon van mensen die risico lopen opgebrand te raken. Als we hard werken maken onze hersenen stofjes aan die je eens stressgevoel geven en daarmee alert houden. Niet erg voor even, maar op termijn belast je de hersenen er teveel mee. “En dit speelt een aanzienlijke rol in het ontwikkelen van een burn out.” 

Je wil stress voorkomen

Het gaat er dus eigenlijk om dat je stress wilt voorkomen. En een grote valkuil? Je telefoon. Volgens Dr. Goddard is het een harde regel voor een goede micropauze: “Laat je telefoon liggen wanneer je opstaat. Even je appjes lezen, door je tijdlijn scrollen of naar een filmpje op Youtube kijken telt voor je hersenen niet als pauze. Je bent op zulke momenten nog steeds bezig met informatie verwerken, dat stopt niet als je gaat Facebooken.” (bron: NRC.nl

Deel jouw anti-stress tips 

Duidelijk is, dat de micropauze een beproefde methode is. Maar dit is slechts één van de honderden oplossingen tegen stress. 

Mijn blogs vertellen jou wat ík, als stresskoningin eraan doe om die rust te pakken, om stress de baas te zijn in de drukte van alle dag. En ik vind het leuk als jij ook jouw anti-stresstips deelt! Zo helpen we elkaar aan minder stress in ons dagelijks leven. 

 

voorkom stress

Bouw Rust in

Tegenwoordig kun je bijna iedere dag werken als je dat wilt. Op elk gewenst moment heb je toegang tot internet. Op momenten die je zou kunnen gebruiken om rust te pakken, pak je al gauw je telefoon om te kijken of er nog wat nieuws is. Nieuwe mail. Nieuwe likes op je Instagram of Facebook posts.  Nieuwe mode. Nieuws uit de wereld. Misschien kom jij er door tot rust, om continu het nieuwe tot je te nemen. Maar als ik voor mijzelf mag spreken: Mij geeft het vaak meer onrust dan rust. Sterker nog: ik raak er vaak door gestresst. En hoe kom je daar nu eens vanaf? 

Kom tot rust: Elk uur een korte pauze

In mijn zoektocht hoe van mijn stress af te kunnen komen, gewoon gedurende de werkdag, kwam ik het volgende artikel in NRC tegen van neurowetenschapper Dr. Marcia Goddard.
Zij ziet in haar werk dagelijks de gevolgen van mensen die met stressklachten kampen, en wat het met ze doet. De gevolgen van stress zijn ontelbaar. Je kent ze vast wel: hoofdpijn, spierpijn, maagpijn, versnelde ademhaling, maar ook: ontstekingen, hartklachten en een verlaagd libido. Alle reden dus om zo min mogelijk stress in je leven toe te laten. Maar hoe doe je dat nu, gedurende het dagelijks leven? 

Ga koffie halen!

Marcia Goddard pleit, eigenlijk heel simpel, voor het inlassen van micropauzes gedurende je dag: “Met een pauze reset je je hersenen”, stelt zij (dat is meteen ook de titel van het artikel). Goddard geeft aan dat wij mensen een aandachtspanne hebben  van maximaal veertig minuten. “Onafhankelijk van opleidingsniveau en IQ. Daarna schakelt het brein een tandje terug en verliezen we focus, wat het werk niet ten goede komt. Door te pauzeren reset je de hersenen… Elke keer een kleine pauze die zorgt voor de nodige rust in je hersenen.”
En ik (Stella) heb het een dag getest, en het werkt! Ik vind het meestal vervelend om m’n werk te moeten onderbreken – ik knal liever door, maar door het inbouwen van zo’n micropauze ((koffie halen (niet te vaak natuurlijk ;), toiletbezoek, even rekken en strekken)) merkte ik dat ik erna weer frisser verder kon, terwijl daarvoor soms de letters over het scherm dansten (omdat ik ervoor urenlang achtereen had getypt).
Ook gaf het me de tijd om te denken: ‘Wat voel ik nu eigenlijk? Hoe staat het met m’n ademhaling? Zit die hoog (knijpt het m’n keel dicht), of laag (via m’n buik)? Voel ik stijve spieren? – Misschien moet ik even rekken en de doorbloeding weer op gang brengen.’ Juist gedurende deze micropauzes kreeg ik  weer inzicht hoe ik mijn werk nog beter kon aanpakken. 
Als je dit zo leest, lijkt een micropauze niet zo gek, toch?
In het artikel hebben ze het vooral over een werkdag, maar ook een vrije dag kost energie (ik raak zelfs op mijn vrije dagen gestresst). Heb jij dat ook, dat je aan het eind van je vrije dag wel eens denkt: ‘Zo hèhè, nu eindelijk eens zitten’…en je je realiseert ‘…eh waarvoor had ik ook alweer vrij vandaag??’. Just saying :).

Pauze = beter focussen

Het verhaal gaat verder: “In 2012 is een onderzoek gedaan met chirurgen, waarbij de artsen tests moesten maken na een lange operatie. Chirurgen die tijdens het opereren om het uur een pauze namen en rek- en strekoefeningen deden, konden zich achteraf beter focussen en maakten de tests beter dan hun collega’s die onafgebroken hadden doorgewerkt.
Is het altijd nodig om pauze te nemen, ook als je nét lekker aan het werk bent? Het antwoord volgens Dr. Goddard: ‘Ja. Je kunt na dat uur wel blijven doorwerken, maar je wordt gewoon minder effectief.’ – Dit gelezen hebbende, heb jij al zin om micro rustmomenten in je dag in te bouwen, of werk je liever door? 

Doorwerken zonder pauze? Burn out op de loer! 

Dr. Goddard gaat verder: “Waar het op korte termijn vooral vervelend is omdat je minder effectief werkt [ als je dus geen micro rustmoment neemt ], ligt er op langere termijn bovendien nog een groter gevaar op de loer.” Volgens haar is het overslaan van rustmomenten het klassieke werkpatroon van mensen die risico lopen opgebrand te raken. Als we hard werken maken onze hersenen stofjes aan die je eens stressgevoel geven en daarmee alert houden. Niet erg voor even, maar op termijn belast je de hersenen er teveel mee. “En dit speelt een aanzienlijke rol in het ontwikkelen van een burn out.” 

Je wil stress voorkomen

Het gaat er dus eigenlijk om dat je stress wilt voorkomen. En een grote valkuil? Je telefoon. Volgens Dr. Goddard is het een harde regel voor een goede micropauze: “Laat je telefoon liggen wanneer je opstaat. Even je appjes lezen, door je tijdlijn scrollen of naar een filmpje op Youtube kijken telt voor je hersenen niet als pauze. Je bent op zulke momenten nog steeds bezig met informatie verwerken, dat stopt niet als je gaat Facebooken.” (bron: NRC.nl

Deel jouw anti-stress tips 

Duidelijk is, dat de micropauze een beproefde methode is. Maar dit is slechts één van de honderden oplossingen tegen stress. 

Mijn blogs vertellen jou wat ík, als stresskoningin eraan doe om die rust te pakken, om stress de baas te zijn in de drukte van alle dag. En ik vind het leuk als jij ook jouw anti-stresstips deelt! Zo helpen we elkaar aan minder stress in ons dagelijks leven. 

 

ik hou weer van het leven!

Stella heeft vanwege stress, onrust, onzekerheid en depressies meer dan de helft van haar leven gespendeerd aan het zoeken naar RUST, ZELFVERTROUWEN en BLIJDSCHAP. En zij doet dit nog iedere dag. Wat zij onderweg heeft geleerd – van psychologen, coaches en door vallen en opstaan – deelt ze met jou, in haar openhartige blogs. 

Stella is gelukkig getrouwd, moeder, woont aan de kust en is gek op schrijven, uit eten gaan, verre reizen maken en turnen. In haar vrije uurtjes zingt zij (niet heel mooi).