Dankbaarheid. Blijdschap. Rust. Ruimte.
Blijdschap

Dankbaar zijn maakt blij

Ik geloof in de kracht van dankbaarheid, jij ook? Of vind je het vooral veel ‘gedoe’? Juist dan nodig ik je uit verder te lezen. Dankbaarheid maakt je namelijk blijer. En hoe blijer jij bent, hoe meer jouw omgeving daarvan geniet. Maar dankbaar zijn lukt niet als je moe bent, althans, mij lukt het niet (en ik ben nogal eens moe). Hoe ik het tóch klaarspeel om dankbaar te zijn en daar blij van te worden?

Vrouw met zware rugzak. Negatieve gedachten. Rugzak uit het verleden.
Blijdschap

Sleep jij je rugzak uit het verleden mee?

Neerslachtig of regelmatig down? Hoe vaak denk jij negatief over je verleden? Aan hoe je het graag anders had gewild? Ik was dagelijks down door te wensen dat het verleden anders was, maar leerde het los te laten.

blijdschap

Blogs

zet je onrust, onzekerheid en depressie om in

Blijdschap

"Blijdschap overkomt je niet. Voor blijdschap moet je kiezen. elke dag opnieuw" - Henri Nouwen

Soms is het leven verre van blijdschap, vrede of zonneschijn. Dat kan tijdelijk zijn door omstandigheden, of doordat je je regelmatig ‘gewoon’ neerslachtig of depressief voelt. Ik had last van het laatste.  Er waren perioden waarin de dagen zwaar op mij drukten. Door negatieve gedachten over mijzelf en over mijn omgeving kon ik niet ten volste van mijn leven genieten. 

Kies je gedachten

Door de jaren heen heb ik geleerd om de negatieve gedachten te herkennen en om te buigen naar positieve waarheden. Ik begon eindelijk te geloven dat ik blij mag zijn! En dat ík er mag zijn! Maar blij (durven) zijn is wel een keuze. Zoals Henri Nouwen, wijlen priester, schrijver en hoogleraar stelt: “Blijdschap overkomt je niet. Voor blijdschap moet je kiezen. Elke dag opnieuw.” Daarin zit een grote waarheid die ik heb mogen ontdekken. Ik wilde niet meer depressief wakker worden elke dag. Ik wilde niet meer neerslachtig zijn, maar blij! Ik koos ervoor om aan mijzelf te gaan werken, om weer te kiezen voor meer blijdschap in mijn leven. 

Wil je meer blijdschap in je leven? Ook voor jou is dit mogelijk. 

TIP: Neem je gedachtenleven eens onder de loep. Denk je vooral positief of negatief? En waarmee voed je jezelf? Zijn het opbouwende verhalen, of luister je vooral naar het negatieve? Mijn blogs helpen jou om je bewuster te worden van wat er in je omgaat en hoe je weer blij kunt worden.
Als je er niet alleen uit komt, raad ik je aan hulp in te schakelen van een psycholoog of coach. Durf stappen in het diepe te zetten. Want er is een weg naar blijdschap.

zet je onrust, onzekerheid en depressie om in

Blijdschap

"Blijdschap overkomt je niet. Voor blijdschap moet je kiezen. elke dag opnieuw" - Henri Nouwen

Soms is het leven verre van blijdschap, vrede of zonneschijn. Dat kan tijdelijk zijn door omstandigheden, of doordat je je regelmatig ‘gewoon’ neerslachtig of depressief voelt. Ik had last van het laatste.  Er waren perioden waarin de dagen zwaar op mij drukten. Door negatieve gedachten over mijzelf en over mijn omgeving kon ik niet ten volste van mijn leven genieten. 

Kies je gedachten

Door de jaren heen heb ik geleerd om de negatieve gedachten te herkennen en om te buigen naar positieve waarheden. Ik begon eindelijk te geloven dat ik blij mag zijn! En dat ík er mag zijn! Maar blij (durven) zijn is wel een keuze. Zoals Henri Nouwen, wijlen priester, schrijver en hoogleraar stelt: “Blijdschap overkomt je niet. Voor blijdschap moet je kiezen. Elke dag opnieuw.” Daarin zit een grote waarheid die ik heb mogen ontdekken. Ik wilde niet meer depressief wakker worden elke dag. Ik wilde niet meer neerslachtig zijn, maar blij! Ik koos ervoor om aan mijzelf te gaan werken, om weer te kiezen voor meer blijdschap in mijn leven. 

Wil je meer blijdschap in je leven? Ook voor jou is dit mogelijk. 

TIP: Neem je gedachtenleven eens onder de loep. Denk je vooral positief of negatief? En waarmee voed je jezelf? Zijn het opbouwende verhalen, of luister je vooral naar het negatieve? Mijn blogs helpen jou om je bewuster te worden van wat er in je omgaat en hoe je weer blij kunt worden.
Als je er niet alleen uit komt, raad ik je aan hulp in te schakelen van een psycholoog of coach. Durf stappen in het diepe te zetten. Want er is een weg naar blijdschap.

Blijdschap blogs
VOOR JOU

Blogs met liefde gemaakt 🖤

Dit vind je misschien ook leuk:

Vrouw last van faalangst. Bang. Wijzende vingers. Geen fouten durven maken.
Zelfvertrouwen

Ik heb faalangst

Het is 3.00 uur ‘s nachts en ik lig wakker. Het is weer zo ver. Ik ben bang. Bang voor het onbekende. Bang voor wat komen gaat. Of ik in staat ben de dingen te leveren die mensen van mij verwachten, of sterker nog, die ik van mijzelf verwacht. Kan ik het waarmaken? In deze blog heb ik het over mijn faalangst, maar ook wat ik heb ontdekt om er beter mee om te gaan.

Stress. Tijdsdruk. Alles moet nu. Geen tijd.
Rust

Als alles NU moet

Ik ben gestrest. M’n lijf voelt zich opgejaagd. M’n benen tintelen. M’n ademhaling stokt van tijd tot tijd. M’n spieren in m’n nek, schouders en rug zitten vast. Ik krijg last van hoofdpijn. Oh jee, ik heb last van stress. Waarom toch altijd weer die stress? Waarom heb ik toch vaak last van dat gejaagde gevoel? In deze blog meer over de herkomst van (mijn) stress en hoe ik stress de baas blijf met mijn ontspannings-/ maak-ruimte-in-je-hoofd -stappenplan.

Vrouw moe. Vrouw gefrustreerd.
Zelfvertrouwen

Altijd moe en gefrustreerd

Herken je het gevoel dat wat je ook doet, dat nooit genoeg is? Je presteren thuis, op school of in je werk? Raak je regelmatig uitgeput van wat je doet, en schijn je maar nooit écht voldoening te kunnen vinden in het bereiken van doelen? Lees dan vooral verder. Want mogelijk ligt het aan jouw zelfbeeld.

Rust

Dromen, durven, doen

Quarantaine-tijd, een periode van verwarring en onrust, van stress. Maar wat mij betreft ook een periode van rust en bezinning. In welke situatie je je ook bevindt, één ding is zeker: Dromen en vooruitkijken biedt weer hoop. In dit blog help ik jou (weer) te dromen, en dit om te zetten in actie – voor meer balans en voldoening in de dingen die je doet.

Stella nadenken. Dwanggedachten.
Rust

Is de deur wel op slot?

Iedereen heeft ze wel eens: gedachten die vaker terugkomen, waarbij een opvolgende handeling haast noodzakelijk lijkt – dwanggedachten. Mijn verlangen is dat je met deze blog dwanggedachten leert herkennen en hoe je ermee kan afrekenen – voor meer vrijheid en rust in je hoofd.
(Ook is deze blog nuttig voor als je wil stoppen met roken – ik geef je mijn succesformule…)

Meer Blijdschap?

schrijf je in voor m'n nieuwsbriefje

Ik stuur je maximaal één keer per week een mailtje met Inspiratie voor meer Rust, Zelfvertrouwen en Blijdschap!

Over Blijdschap

Wat is blijdschap nu eigenlijk? Wikipedia geeft wat uitleg over blijdschap en over  de ultieme vorm van blijdschap, namelijk: Geluk.
“Vreugde of blijdschap is een positieve emotie bij mensen of dieren, een tevredenheid met de omstandigheden of de omgeving. Wie blij of gelukkig is, ondervindt geen gebrek of stress, heeft positieve gevoelens over zichzelf of de omgeving en heeft dan ook geen grote behoefte om de omstandigheden te wijzigen. Een bekende uiting van vreugde (blijdschap) is lachen, maar soms kan iemand ook huilen van blijdschap. Als die positieve gevoelens van blijdschap en vreugde langere tijd aanhouden spreekt men van geluk.” 

Stella op fiets. Blije Stella.

Over Blijdschap

Wat is blijdschap nu eigenlijk? Wikipedia geeft wat uitleg over blijdschap en over  de ultieme vorm van blijdschap, namelijk: Geluk.
“Vreugde of blijdschap is een positieve emotie bij mensen of dieren, een tevredenheid met de omstandigheden of de omgeving. Wie blij of gelukkig is, ondervindt geen gebrek of stress, heeft positieve gevoelens over zichzelf of de omgeving en heeft dan ook geen grote behoefte om de omstandigheden te wijzigen. Een bekende uiting van vreugde (blijdschap) is lachen, maar soms kan iemand ook huilen van blijdschap. Als die positieve gevoelens van blijdschap en vreugde langere tijd aanhouden spreekt men van geluk.” 

Stella op fiets. Blije Stella.

weg van negativiteit

Woorden voor Blijdschap

Een wijs man schreef ooit: “Dus eet je brood met vreugde (blijdschap), drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. Geniet van het leven met de vrouw (man) die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven. 10 Doe wat je hand te doen vindt. Doe het met volle inzet. Want er zijn geen daden en gedachten, geen kennis en geen wijsheid in het dodenrijk. Daar ben je altijd naar op weg. “

Deze wijze man (naam onbekend) spendeerde een groot deel van zijn hele leven aan het onderzoeken van de ‘zin van het leven’. Hij schreef zijn verhalen op in het bijbelboek Prediker

Genieten dus! Dit is een opdracht die God aan ons geeft. Hoe mooi is dat? Misschien geloof je niet in God, ook dan zijn er voldoende wetenschappelijke artikelen die onderbouwen dat genieten, en dus het genereren van blijdschap beter voor je gezondheid is dan negativiteit. 

Denk je blij, voel je blij

Internet staat vol met artikelen en quotes die gaan over het najagen van geluk en blijdschap. Je hebt eerst dus blijdschap als emotie, wat als het langer aanhoudt, een staat van geluk geeft. Maar om daar te komen, is het belangrijk dat je zoveel mogelijk momenten van blijdschap in je leven inbouwt. Door positief te denken, word je vanzelf blijer. Je bouwt blijdschap in in je leven. Maar als het positief denken niet vanzelf gaat, misschien door dingen die je hebt meegemaakt in je leven, of door wat mensen tegen je gezegd hebben en dat je daarin bent gaan geloven, dan is het tijd dat je ervoor kiest je gedachtenleven te onderzoeken in hoeverre je blij en positief over jezelf, of over anderen denkt.  

Wat jouw blijdschap in de weg kan staan: 

  • Depressie (negatieve gevoelens, somberheid)
  • Negatief zelfbeeld (“Ik vind mijzelf niet mooi / knap / intelligent genoeg.”)
  • Zorgen maken / druk maken ((“Ik hoop niet dat mij dat overkomt, maar ik heb er geen controle over, terwijl ik dat wel zou willen.))
  • Geloven in wat anderen over jou zeggen / gezegd hebben (“Jij bent niet mooi / knap / intelligent genoeg.”)
  • Jezelf vergelijken (“Zij is mooier / knapper / intelligenter dan ik.”)
  • Onzekerheid (“Ik weet niet zeker of ik het goed genoeg doe of dat ik de juiste keuze maak”)
  • Stress (“Aaargh! Schiet op!  / Het is teveel!”)
  • Geloven dat er voor jou niets goeds is weggelegd (“Ik denk niet dat ik dit verdien.”)
  • Geloven dat het leven niet mooi is (“Er is zoveel negativiteit in de wereld, ik kan moeilijk genieten.”)

Als je dit soort dingen ervaart, dan is de kans groot dat jij nog wel wat extra blijdschap in je leven kunt gebruiken. 

“Ik kies voor blije in plaats van negatieve gedachten”

En waarom kan ik jou nou wat over blijdschap vertellen? Zijn míjn dagen nu altijd zonnig? Nee. Maar ik heb door jaren van stress, angst, depressies, zorgen maken, perfectionist en controlfreak zijn geleerd hoe ik met negativiteit moet omgaan. Ook ik doe het niet altijd goed, ik blijf een mens met mijn zwakheden. Vooral als ik moe ben komen de negatieve gedachten weer op. Maar in tegenstelling tot vroeger weet ik aan negatieve gedachten geen aandacht te geven (tenzij ze terecht zijn en ik schuld heb, maar dat is een ander verhaal, dan kan ik anderen om vergeving vragen). Ik kies nu namelijk voor blije in plaats van negatieve gedachten. Wil jij dat ook? 

Laten we samen op zoek gaan naar meer blijdschap.

 

weg van negativiteit

Woorden voor Blijdschap

Een wijs man schreef ooit: “Dus eet je brood met vreugde (blijdschap), drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. Geniet van het leven met de vrouw (man) die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven. 10 Doe wat je hand te doen vindt. Doe het met volle inzet. Want er zijn geen daden en gedachten, geen kennis en geen wijsheid in het dodenrijk. Daar ben je altijd naar op weg. “

Deze wijze man (naam onbekend) spendeerde een groot deel van zijn hele leven aan het onderzoeken van de ‘zin van het leven’. Hij schreef zijn verhalen op in het bijbelboek Prediker

Genieten dus! Dit is een opdracht die God aan ons geeft. Hoe mooi is dat? Misschien geloof je niet in God, ook dan zijn er voldoende wetenschappelijke artikelen die onderbouwen dat genieten, en dus het genereren van blijdschap beter voor je gezondheid is dan negativiteit. 

Denk je blij, voel je blij

Internet staat vol met artikelen en quotes die gaan over het najagen van geluk en blijdschap. Je hebt eerst dus blijdschap als emotie, wat als het langer aanhoudt, een staat van geluk geeft. Maar om daar te komen, is het belangrijk dat je zoveel mogelijk momenten van blijdschap in je leven inbouwt. Door positief te denken, word je vanzelf blijer. Je bouwt blijdschap in in je leven. Maar als het positief denken niet vanzelf gaat, misschien door dingen die je hebt meegemaakt in je leven, of door wat mensen tegen je gezegd hebben en dat je daarin bent gaan geloven, dan is het tijd dat je ervoor kiest je gedachtenleven te onderzoeken in hoeverre je blij en positief over jezelf, of over anderen denkt.  

Wat jouw blijdschap in de weg kan staan: 

  • Depressie (negatieve gevoelens, somberheid)
  • Negatief zelfbeeld (“Ik vind mijzelf niet mooi / knap / intelligent genoeg.”)
  • Zorgen maken / druk maken ((“Ik hoop niet dat mij dat overkomt, maar ik heb er geen controle over, terwijl ik dat wel zou willen.))
  • Geloven in wat anderen over jou zeggen / gezegd hebben (“Jij bent niet mooi / knap / intelligent genoeg.”)
  • Jezelf vergelijken (“Zij is mooier / knapper / intelligenter dan ik.”)
  • Onzekerheid (“Ik weet niet zeker of ik het goed genoeg doe of dat ik de juiste keuze maak”)
  • Stress (“Aaargh! Schiet op!  / Het is teveel!”)
  • Geloven dat er voor jou niets goeds is weggelegd (“Ik denk niet dat ik dit verdien.”)
  • Geloven dat het leven niet mooi is (“Er is zoveel negativiteit in de wereld, ik kan moeilijk genieten.”)

Als je dit soort dingen ervaart, dan is de kans groot dat jij nog wel wat extra blijdschap in je leven kunt gebruiken. 

“Ik kies voor blije in plaats van negatieve gedachten”

En waarom kan ik jou nou wat over blijdschap vertellen? Zijn míjn dagen nu altijd zonnig? Nee. Maar ik heb door jaren van stress, angst, depressies, zorgen maken, perfectionist en controlfreak zijn geleerd hoe ik met negativiteit moet omgaan. Ook ik doe het niet altijd goed, ik blijf een mens met mijn zwakheden. Vooral als ik moe ben komen de negatieve gedachten weer op. Maar in tegenstelling tot vroeger weet ik aan negatieve gedachten geen aandacht te geven (tenzij ze terecht zijn en ik schuld heb, maar dat is een ander verhaal, dan kan ik anderen om vergeving vragen). Ik kies nu namelijk voor blije in plaats van negatieve gedachten. Wil jij dat ook? 

Laten we samen op zoek gaan naar meer blijdschap.

 

ik hou weer van het leven!

Stella heeft vanwege stress, onrust, onzekerheid en depressies meer dan de helft van haar leven gespendeerd aan het zoeken naar RUST, ZELFVERTROUWEN en BLIJDSCHAP. En zij doet dit nog iedere dag. Wat zij onderweg heeft geleerd – van psychologen, coaches en door vallen en opstaan – deelt ze met jou, in haar openhartige blogs. 

Stella is gelukkig getrouwd, moeder, woont aan de kust en is gek op schrijven, uit eten gaan, verre reizen maken en turnen. In haar vrije uurtjes zingt zij (niet heel mooi).