blijdschap

Blogs

zet je onrust, onzekerheid en depressie om in

Blijdschap

"Blijdschap overkomt je niet. Voor blijdschap moet je kiezen. elke dag opnieuw" - Henri Nouwen

Soms is het leven verre van blijdschap, vrede of zonneschijn. Dat kan tijdelijk zijn door omstandigheden, of doordat je je regelmatig ‘gewoon’ neerslachtig of depressief voelt. Ik had last van het laatste.  Er waren perioden waarin de dagen zwaar op mij drukten. Door negatieve gedachten over mijzelf en over mijn omgeving kon ik niet ten volste van mijn leven genieten. 

Kies je gedachten

Door de jaren heen heb ik geleerd om de negatieve gedachten te herkennen en om te buigen naar positieve waarheden. Ik begon eindelijk te geloven dat ik blij mag zijn! En dat ík er mag zijn! Maar blij (durven) zijn is wel een keuze. Zoals Henri Nouwen, wijlen priester, schrijver en hoogleraar stelt: “Blijdschap overkomt je niet. Voor blijdschap moet je kiezen. Elke dag opnieuw.” Daarin zit een grote waarheid die ik heb mogen ontdekken. Ik wilde niet meer depressief wakker worden elke dag. Ik wilde niet meer neerslachtig zijn, maar blij! Ik koos ervoor om aan mijzelf te gaan werken, om weer te kiezen voor meer blijdschap in mijn leven. 

Wil je meer blijdschap in je leven? Ook voor jou is dit mogelijk. 

TIP: Neem je gedachtenleven eens onder de loep. Denk je vooral positief of negatief? En waarmee voed je jezelf? Zijn het opbouwende verhalen, of luister je vooral naar het negatieve? Mijn blogs helpen jou om je bewuster te worden van wat er in je omgaat en hoe je weer blij kunt worden.
Als je er niet alleen uit komt, raad ik je aan hulp in te schakelen van een psycholoog of coach. Durf stappen in het diepe te zetten. Want er is een weg naar blijdschap.

zet je onrust, onzekerheid en depressie om in

Blijdschap

"Blijdschap overkomt je niet. Voor blijdschap moet je kiezen. elke dag opnieuw" - Henri Nouwen

Soms is het leven verre van blijdschap, vrede of zonneschijn. Dat kan tijdelijk zijn door omstandigheden, of doordat je je regelmatig ‘gewoon’ neerslachtig of depressief voelt. Ik had last van het laatste.  Er waren perioden waarin de dagen zwaar op mij drukten. Door negatieve gedachten over mijzelf en over mijn omgeving kon ik niet ten volste van mijn leven genieten. 

Kies je gedachten

Door de jaren heen heb ik geleerd om de negatieve gedachten te herkennen en om te buigen naar positieve waarheden. Ik begon eindelijk te geloven dat ik blij mag zijn! En dat ík er mag zijn! Maar blij (durven) zijn is wel een keuze. Zoals Henri Nouwen, wijlen priester, schrijver en hoogleraar stelt: “Blijdschap overkomt je niet. Voor blijdschap moet je kiezen. Elke dag opnieuw.” Daarin zit een grote waarheid die ik heb mogen ontdekken. Ik wilde niet meer depressief wakker worden elke dag. Ik wilde niet meer neerslachtig zijn, maar blij! Ik koos ervoor om aan mijzelf te gaan werken, om weer te kiezen voor meer blijdschap in mijn leven. 

Wil je meer blijdschap in je leven? Ook voor jou is dit mogelijk. 

TIP: Neem je gedachtenleven eens onder de loep. Denk je vooral positief of negatief? En waarmee voed je jezelf? Zijn het opbouwende verhalen, of luister je vooral naar het negatieve? Mijn blogs helpen jou om je bewuster te worden van wat er in je omgaat en hoe je weer blij kunt worden.
Als je er niet alleen uit komt, raad ik je aan hulp in te schakelen van een psycholoog of coach. Durf stappen in het diepe te zetten. Want er is een weg naar blijdschap.

Blijdschap blogs
VOOR JOU

Blogs met liefde gemaakt 🖤

Dankbaarheid. Blijdschap. Rust. Ruimte.
Blijdschap

Dankbaar zijn maakt blij

Ik geloof in de kracht van dankbaarheid, jij ook? Of vind je het vooral veel ‘gedoe’? Juist dan nodig ik je uit verder te lezen. Dankbaarheid maakt je namelijk blijer. En hoe blijer jij bent, hoe meer jouw omgeving daarvan geniet. Maar dankbaar zijn lukt niet als je moe bent, althans, mij lukt het niet (en ik ben nogal eens moe). Hoe ik het tóch klaarspeel om dankbaar te zijn en daar blij van te worden?

Vrouw met zware rugzak. Negatieve gedachten. Rugzak uit het verleden.
Blijdschap

Sleep jij je rugzak uit het verleden mee?

Neerslachtig of regelmatig down? Hoe vaak denk jij negatief over je verleden? Aan hoe je het graag anders had gewild? Ik was dagelijks down door te wensen dat het verleden anders was, maar leerde het los te laten.

Blije vrouw, gras groener bij buurvrouw, blijdschap, smiley
Blijdschap

Zij heeft het goed voor elkaar

Jeetje, zij heeft het goed voor elkaar! Hoor je jezelf denken. Soms, heel soms, lijkt het alsof een ander het beter voor elkaar heeft dan jezelf. Maar is dat ook zo? Want schijn bedriegt vaak.

Dit vind je misschien ook leuk:

Geen zorgen voor de dag van morgen. Nu is nu. Vrouwen met benen uit auto.
Rust

Nu is NU

7 Tips voor minder zorgen voor straks.

NU gebeurt het, niet straks. Je weet het. Maar je denkt stiekem al aan morgen, aan straks. Wat eten we vanavond? Wat moet ik morgen doen? Plannen, denken, bezig zijn met straks. Ervaar meer blijdschap door in het NU te leven.

kind afwijzing alleen zitten in weiland eenzaam kind
Zelfvertrouwen

Je mag meedoen, maar alleen voor spek en bonen

Lessen in zelfacceptatie. Van keihard aan jezelf werken naar ‘het is ok’, ‘je mag er zijn’. Wie jij bent is niet wie anderen zeggen dat jij bent. Leer van mijn foute denkpatronen en krijg zelfvertrouwen. Want jij bent waardevol.

Alternatieven voor kinderverjaardag kinderen vieren feest blije kinderen
Rust

Nooit meer naar een kinderverjaardag

Kinderverjaardagen te druk voor je? Ontdek tips hoe je nooit meer hoeft te gaan, maar toch het kind en de ouders blij maakt.

Jouw denken is jouw gevangenis tralies angst handen geboeid mentale gevangenis
Zelfvertrouwen

Jouw denken is jouw gevangenis

Angst en twijfel weerhouden je van het zetten van stappen. Je hebt het gevoel niet vooruit te komen in het leven. Lees hoe ik uit mijn mentale gevangenis stapte en hoe ik meer zelfvertrouwen kreeg door het maken van keuzes. Stap voor stap een mooier leven. Wil jij dat ook? Pak wat van mijn tips mee.

Stella zoekt Zelfvertrouwen. Vrouw buiten. Strand. Blije vrouw.
Zelfvertrouwen

Hey, heb jij je masker op?

Heb jij je masker nog op? Durf jij te laten zien wie je bent, of speel je een rol? Ik was bang om afgewezen te worden en deed een masker op. Ik had weinig zelfvertrouwen. Gelukkig ontdekte ik hoe je meer zelfvertrouwen kunt krijgen. Wil jij dat ook?

Paula heeft een dysthyme stoornis. Tips voor een blijer leven.
Zij ook

Paula heeft een dysthyme stoornis

Hoe je leeft met een depressie die terugkeert. Paula’s verhaal over haar dysthyme stoornis en Gouden Tip voor jou – tegen depressieve gevoelens.

“Ik neem je mee in mijn zoektocht in de strijd om te overleven tijdens de dagen dat dat het moeilijkst was, in de hoop dat jouw leven er misschien een klein beetje mooier, lichter en vooral minder eenzaam van wordt. Ik heb ontdekt hoe ik meer kan genieten van het leven, authentiek mag zijn en mezelf mag laten zien en ik hoop jou hiermee te inspireren.”

Meer Blijdschap?

schrijf je in voor m'n nieuwsbriefje

Ik stuur je maximaal één keer per week een mailtje met Inspiratie voor meer Rust, Zelfvertrouwen en Blijdschap!

Loading

Over Blijdschap

Wat is blijdschap nu eigenlijk? Wikipedia geeft wat uitleg over blijdschap en over  de ultieme vorm van blijdschap, namelijk: Geluk.
“Vreugde of blijdschap is een positieve emotie bij mensen of dieren, een tevredenheid met de omstandigheden of de omgeving. Wie blij of gelukkig is, ondervindt geen gebrek of stress, heeft positieve gevoelens over zichzelf of de omgeving en heeft dan ook geen grote behoefte om de omstandigheden te wijzigen. Een bekende uiting van vreugde (blijdschap) is lachen, maar soms kan iemand ook huilen van blijdschap. Als die positieve gevoelens van blijdschap en vreugde langere tijd aanhouden spreekt men van geluk.” 

Stella op fiets. Blije Stella.

Over Blijdschap

Wat is blijdschap nu eigenlijk? Wikipedia geeft wat uitleg over blijdschap en over  de ultieme vorm van blijdschap, namelijk: Geluk.
“Vreugde of blijdschap is een positieve emotie bij mensen of dieren, een tevredenheid met de omstandigheden of de omgeving. Wie blij of gelukkig is, ondervindt geen gebrek of stress, heeft positieve gevoelens over zichzelf of de omgeving en heeft dan ook geen grote behoefte om de omstandigheden te wijzigen. Een bekende uiting van vreugde (blijdschap) is lachen, maar soms kan iemand ook huilen van blijdschap. Als die positieve gevoelens van blijdschap en vreugde langere tijd aanhouden spreekt men van geluk.” 

Stella op fiets. Blije Stella.

weg van negativiteit

Woorden voor Blijdschap

Een wijs man schreef ooit: “Dus eet je brood met vreugde (blijdschap), drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. Geniet van het leven met de vrouw (man) die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven. 10 Doe wat je hand te doen vindt. Doe het met volle inzet. Want er zijn geen daden en gedachten, geen kennis en geen wijsheid in het dodenrijk. Daar ben je altijd naar op weg. “

Deze wijze man (naam onbekend) spendeerde een groot deel van zijn hele leven aan het onderzoeken van de ‘zin van het leven’. Hij schreef zijn verhalen op in het bijbelboek Prediker

Genieten dus! Dit is een opdracht die God aan ons geeft. Hoe mooi is dat? Misschien geloof je niet in God, ook dan zijn er voldoende wetenschappelijke artikelen die onderbouwen dat genieten, en dus het genereren van blijdschap beter voor je gezondheid is dan negativiteit. 

Denk je blij, voel je blij

Internet staat vol met artikelen en quotes die gaan over het najagen van geluk en blijdschap. Je hebt eerst dus blijdschap als emotie, wat als het langer aanhoudt, een staat van geluk geeft. Maar om daar te komen, is het belangrijk dat je zoveel mogelijk momenten van blijdschap in je leven inbouwt. Door positief te denken, word je vanzelf blijer. Je bouwt blijdschap in in je leven. Maar als het positief denken niet vanzelf gaat, misschien door dingen die je hebt meegemaakt in je leven, of door wat mensen tegen je gezegd hebben en dat je daarin bent gaan geloven, dan is het tijd dat je ervoor kiest je gedachtenleven te onderzoeken in hoeverre je blij en positief over jezelf, of over anderen denkt.  

Wat jouw blijdschap in de weg kan staan: 

  • Depressie (negatieve gevoelens, somberheid)
  • Negatief zelfbeeld (“Ik vind mijzelf niet mooi / knap / intelligent genoeg.”)
  • Zorgen maken / druk maken ((“Ik hoop niet dat mij dat overkomt, maar ik heb er geen controle over, terwijl ik dat wel zou willen.))
  • Geloven in wat anderen over jou zeggen / gezegd hebben (“Jij bent niet mooi / knap / intelligent genoeg.”)
  • Jezelf vergelijken (“Zij is mooier / knapper / intelligenter dan ik.”)
  • Onzekerheid (“Ik weet niet zeker of ik het goed genoeg doe of dat ik de juiste keuze maak”)
  • Stress (“Aaargh! Schiet op!  / Het is teveel!”)
  • Geloven dat er voor jou niets goeds is weggelegd (“Ik denk niet dat ik dit verdien.”)
  • Geloven dat het leven niet mooi is (“Er is zoveel negativiteit in de wereld, ik kan moeilijk genieten.”)

Als je dit soort dingen ervaart, dan is de kans groot dat jij nog wel wat extra blijdschap in je leven kunt gebruiken. 

“Ik kies voor blije in plaats van negatieve gedachten”

En waarom kan ik jou nou wat over blijdschap vertellen? Zijn míjn dagen nu altijd zonnig? Nee. Maar ik heb door jaren van stress, angst, depressies, zorgen maken, perfectionist en controlfreak zijn geleerd hoe ik met negativiteit moet omgaan. Ook ik doe het niet altijd goed, ik blijf een mens met mijn zwakheden. Vooral als ik moe ben komen de negatieve gedachten weer op. Maar in tegenstelling tot vroeger weet ik aan negatieve gedachten geen aandacht te geven (tenzij ze terecht zijn en ik schuld heb, maar dat is een ander verhaal, dan kan ik anderen om vergeving vragen). Ik kies nu namelijk voor blije in plaats van negatieve gedachten. Wil jij dat ook? 

Laten we samen op zoek gaan naar meer blijdschap.

 

weg van negativiteit

Woorden voor Blijdschap

Een wijs man schreef ooit: “Dus eet je brood met vreugde (blijdschap), drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. Geniet van het leven met de vrouw (man) die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven. 10 Doe wat je hand te doen vindt. Doe het met volle inzet. Want er zijn geen daden en gedachten, geen kennis en geen wijsheid in het dodenrijk. Daar ben je altijd naar op weg. “

Deze wijze man (naam onbekend) spendeerde een groot deel van zijn hele leven aan het onderzoeken van de ‘zin van het leven’. Hij schreef zijn verhalen op in het bijbelboek Prediker

Genieten dus! Dit is een opdracht die God aan ons geeft. Hoe mooi is dat? Misschien geloof je niet in God, ook dan zijn er voldoende wetenschappelijke artikelen die onderbouwen dat genieten, en dus het genereren van blijdschap beter voor je gezondheid is dan negativiteit. 

Denk je blij, voel je blij

Internet staat vol met artikelen en quotes die gaan over het najagen van geluk en blijdschap. Je hebt eerst dus blijdschap als emotie, wat als het langer aanhoudt, een staat van geluk geeft. Maar om daar te komen, is het belangrijk dat je zoveel mogelijk momenten van blijdschap in je leven inbouwt. Door positief te denken, word je vanzelf blijer. Je bouwt blijdschap in in je leven. Maar als het positief denken niet vanzelf gaat, misschien door dingen die je hebt meegemaakt in je leven, of door wat mensen tegen je gezegd hebben en dat je daarin bent gaan geloven, dan is het tijd dat je ervoor kiest je gedachtenleven te onderzoeken in hoeverre je blij en positief over jezelf, of over anderen denkt.  

Wat jouw blijdschap in de weg kan staan: 

  • Depressie (negatieve gevoelens, somberheid)
  • Negatief zelfbeeld (“Ik vind mijzelf niet mooi / knap / intelligent genoeg.”)
  • Zorgen maken / druk maken ((“Ik hoop niet dat mij dat overkomt, maar ik heb er geen controle over, terwijl ik dat wel zou willen.))
  • Geloven in wat anderen over jou zeggen / gezegd hebben (“Jij bent niet mooi / knap / intelligent genoeg.”)
  • Jezelf vergelijken (“Zij is mooier / knapper / intelligenter dan ik.”)
  • Onzekerheid (“Ik weet niet zeker of ik het goed genoeg doe of dat ik de juiste keuze maak”)
  • Stress (“Aaargh! Schiet op!  / Het is teveel!”)
  • Geloven dat er voor jou niets goeds is weggelegd (“Ik denk niet dat ik dit verdien.”)
  • Geloven dat het leven niet mooi is (“Er is zoveel negativiteit in de wereld, ik kan moeilijk genieten.”)

Als je dit soort dingen ervaart, dan is de kans groot dat jij nog wel wat extra blijdschap in je leven kunt gebruiken. 

“Ik kies voor blije in plaats van negatieve gedachten”

En waarom kan ik jou nou wat over blijdschap vertellen? Zijn míjn dagen nu altijd zonnig? Nee. Maar ik heb door jaren van stress, angst, depressies, zorgen maken, perfectionist en controlfreak zijn geleerd hoe ik met negativiteit moet omgaan. Ook ik doe het niet altijd goed, ik blijf een mens met mijn zwakheden. Vooral als ik moe ben komen de negatieve gedachten weer op. Maar in tegenstelling tot vroeger weet ik aan negatieve gedachten geen aandacht te geven (tenzij ze terecht zijn en ik schuld heb, maar dat is een ander verhaal, dan kan ik anderen om vergeving vragen). Ik kies nu namelijk voor blije in plaats van negatieve gedachten. Wil jij dat ook? 

Laten we samen op zoek gaan naar meer blijdschap.

 

ik hou weer van het leven!

Stella heeft vanwege stress, onrust, onzekerheid en depressies meer dan de helft van haar leven gespendeerd aan het zoeken naar RUST, ZELFVERTROUWEN en BLIJDSCHAP. En zij doet dit nog iedere dag. Wat zij onderweg heeft geleerd – van psychologen, coaches en door vallen en opstaan – deelt ze met jou, in haar openhartige blogs. 

Stella is gelukkig getrouwd, moeder, woont aan de kust en is gek op schrijven, uit eten gaan, verre reizen maken en turnen. In haar vrije uurtjes zingt zij (niet heel mooi).